Het kiezen van het juiste social media platform.
Geen “one size fits all”
Je kunt er niet vanuit gaan dat elk social media platform net zo goed is als de andere. Het kiezen van een social media-platform is niet zo’n gemakkelijke “one size fits all”-beslissing. Je moet evalueren welk soort bedrijf je hebt en welk social media-platform past. Als je een restaurant of een soort entertainment of misschien zelfs een winkel hebt, kun je overwegen om Facebook voor je bedrijf te gebruiken. Waarom? Omdat uw bedrijf afhankelijk is van de betrokkenheid of relatie die u aangaat met uw klanten. U wilt dat uw klanten het gevoel hebben dat ze u kennen en bij u op tiktok volgers kopen bezoek willen komen. Je werd hun vriend. Dat is wat Facebook voor je gaat doen. Ik heb tenslotte op Facebook gezien dat er een verzoek de deur uit ging met de vraag of jij de beste borduurwinkel van de stad bent om wat borduurwerk te doen op een stel jassen. Als borduren jouw ding is, wil je de beste suggestie zijn voor het Facebook-onderzoek.
B2B of B2C doen?
Een andere vraag die je jezelf wilt stellen is deze. Doet u zaken met de klant (B2C) of doet u zaken met zaken (B2B)? Als u business to business doet, wilt u misschien op LinkedIn zijn in plaats van op Facebook. Veel bedrijfsleiders wonen op LinkedIn en zij zijn uw contacten. Hoe ga je ze bereiken? Nog steeds is het aangaan van een relatie belangrijk, maar het is niet om GEWELDIG te zijn, maar meer om gezien te worden als DE EXPERT. Op LinkedIn plaats je artikelen over de expertise die je in je bedrijf hebt. LinkedIn is ook een zeer waardevol hulpmiddel om te netwerken met de bedrijven waarvoor u zaken wilt doen. De demografie voor Facebook moet worden overwogen voor uw niche. Vaak vind je meer vrouwen dan mannen. Past de demografische gegevens die u nodig heeft voor uw niche bij de demografische gegevens die voor u beschikbaar zijn (kijk op checkfacebook.com) op Facebook? Of is de demografie van LinkedIn meer uw doelgroep, degenen die zaken met u doen?
Bijvoorbeeld:
Stel, u bent een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. U bent geen liefdadigheids- of non-profitorganisatie, maar u verricht diensten voor het publiek met winstoogmerk. Als je naar je demografische gegevens van je klanten kijkt, zie je dat je een meerderheid hebt van vrouwen van boven de veertig en vijftig, die een midden- tot hoger inkomen hebben, en dat ze lokaal zijn. Geestelijke gezondheid is een zeer emotioneel onderwerp. Waar gaan vrouwen van in de dertig, veertig of vijftig heen om antwoorden te vinden op hun problemen? De kans is groot dat ze op Facebook naar antwoorden zoeken. Facebook biedt veel gelegenheid voor meningsuiting van vrouwen over hun dagelijks leven. Als ze emotionele steun of mentale steun nodig hebben, praten ze erover op Facebook, niet op LinkedIn. LinkedIn kan echter ook een zeer goede keuze zijn, omdat de demografische gegevens op LinkedIn degenen ondersteunen die hogere inkomens hebben, zeer professioneel zijn en zich dus mogelijk kunnen veroorloven om emotionele of mentale steun van uw organisatie te krijgen. Misschien kunnen beide sociale mediaplatforms als een goede keuze voor u worden beschouwd. Wat het verschil zal maken, is hoe u elk platform in uw marketing benadert. Daarom zeggen we dat one size fits all niet past. Je zult elk social media-platform moeten aanpassen aan het publiek dat het je brengt.
Bespaar tijd – raadpleeg een social media consultant.
Er zijn veel variabelen waarmee u rekening moet houden wanneer u een besluit wilt nemen over uw socialemediaplatform. Welk platform je ook kiest, je moet het tijd geven. Als je eenmaal hebt besloten om op sociale media aanwezig te zijn, is het ten zeerste aan te raden om een adviseur voor sociale media te raadplegen. Besteed een uur aan het praten met hen over uw bedrijf, het delen van uw doelen en vraag hen vervolgens wat volgens hen uw beste platform is. De kleine hoeveelheid tijd die u investeert in het evalueren van uw socialemediaplatform, zal zich terugbetalen en u veel tijd besparen.
Denk er niet te lang over na, maak gewoon vrienden!
Op dit moment hoeft u alleen maar te beginnen. Ontmoet mensen online zoals je zou doen met mensen in je buurt. Ontdek waar hun leven over gaat, stel vragen over het gezin, deel over uw leven en wees ook een echt persoon voor hen. Sociale media zijn tenslotte – sociaal. We willen u leren kennen, niet uw bedrijf. Als je potentiële klant je leuk vindt, je vertrouwt en ziet dat je hebt wat ze willen, zullen ze zaken met je doen. En een extra bonus is dat je misschien een echte vriend hebt gemaakt en dat je leven er ook rijker door wordt.